English | עברית
By Mauricio Balter, president of the Masorti Movement
In recent weeks we witnessed radicalization in the name of religion perpetrated by Jews whose actions desecrate God’s name. The religious extremism and radicalism has revealed it’s dark self in different ways: the disappearance of women from the public sphere, vandalism of Arab properties, disrespecting the faith of the non-Jews that live in Israel, and causing verbal and physical harm to soldiers of the IDF.
Jewish fundamentalism is no less loathsome and no less dangerous than any other type of fundamentalism. We must condemn each and every one of these instances. They are far from the spirit of Judaism. Torah of truth and righteousness does not include extremism and exclusion rather Torah is accepting and egalitarian. All of us, men and women, Jews and non-Jews were created in the image of God.
“And God created human beings in God’s image. In the image of God he was created, male and female God created them.” (Genesis 1:27)
The disappearance of women from stores, roads, gyms and public institutions is illegal and dangerous. Abusing the property, bodies or the confidence of those from other religions is a desecration of Heaven. Harming the soldiers of Israel’s defense forces is a crime for which no request for forgiveness can atone. A Jew who participates in these crimes has no respect the holiness of creation. S/he is indeed far from the divine.
When Habakuk writes: “A righteous person should live by her/his faith” (Habakuk 2:4) he is referring to justice. Righteousness without justice is evil. A human who discriminates, is violent, or degrades in the name of religion is not religious.
This Shabbat, like on all shabbatot we pray for peace. Peace between human beings, between men and women, between Israel and the world. May God who brings peace to the heavens, bring peace to us and to all Israel and to all who reside on Earth.
עברית | English
תגובה לרוח הרעה השוטפת את הארץ
מאת הרב מאוריסיו בלטר, נשיא כנסת הרבנים של התנועה המסורתית
בשבועות האחרונים אנחנו עדים להקצנה בשם הדת על ידי יהודים הנושאים לשווא את שם ה'. הקצנה דתית היא הקצנה דתית. פניה המכוערות מתגלות בתופעות שונות - הדרת הנשים מהמרחב הציבורי, השחתת רכוש של ערבים, ביזוי אמונתם הדתית של תושביה הלא-יהודים של הארץ, פגיעה מילולית ופיזית בחיילי צה"ל.
פונדמנטליזם יהודי אינו פחות מאוס ואינו פחות מסוכן מכל זן אחר של מפונדמנטליזם. יש לגנות תופעות אלה מכל וכל. הן זרות לרוחה של היהדות, שהיא תורת אמת וצדק, לא קיצונית, לא מדירה, אלא מקבלת ושוויונית. כולנו - גברים ונשים, יהודים ולא יהודים – נבראנו בצלם אלוהים.
וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם: (בראשית א', כ"ז)
הדרת נשים, מחנויות, רחובות, חדרי כושר ומוסדות ציבור היא אסורה ומסוכנת; התעמרות ברכושם, בגופם או באמונותיהם של בני דתות אחרות, היא חילול שם שמיים; פגיעה בחיילי צה"ל היא עבירה עליה שום בקשת מחילה לא תכפר. יהודי השולח ידו במעשים כאלה אינו מכבד את קדושתה של הבריאה. הוא ממעיט מאלוהות ממש.
כשחבקוק כותב וצַדִּיק בֶּאֱמוּנָתוֹ יִחְיֶה (חבקוק ב, ד) הוא מתכוון לצדק. צדיקות ללא צדק היא רשעות. אדם העושה מעשים גזעניים, אלימים, משפילים בשם הדת איננו אדם דתי.
בשבת זו, כמו בכל שבת נתפלל לשלום: שלום בין אדם לאדם, בין איש לאישה, בין ישראל לעולם. עושה שלום במרומיו, הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל ועל כל יושבי תבל.